Massive X se do-blíží-l!
Oficiální vydání nové verze X tohoto bezpochyby legendárního wavetable syntetizátoru MASSIVE se očekává v červnu. Na oficiálním blogu firmy Native Instruments se nachazí momentálně dva díly, které jsem si dovolil přeložit.
MASSIVE X LAB
První věc, které si všimnete je radikálně přepracované rozhraní. Někteým lidem se zdá srozumitelnější (pomohla možnost změnit velikost), ale to neznamená, že pod kapotou je to celé méně složité nebo méně flexibilní – právě naopak. A zachovává si mnoho funkcí rozhraní, které byly v MASSIVE tak populární, jako například „saturn“ kroužky.
První sekce obsahuje dva wavetable oscilátory a bude obsahovat kolem 125 wavetables při startu, vše vytvořené původním návrhářem aby předvedl čeho všeho jsou tyto nové oscilátory schopny.
Ale to není všechno. Zvlnitelné oscilátory mají 10 různých režimů (některé s až třemi sub-režimy), z nichž každý má svůj vlastní odlišný charakter, a to i při přehrávání stejného wavetables. Tyto hlavní oscilátory pak mohou být dále modulovány oscilátory s dvoufázovou modulací (s množstvím vlnových řad navržených speciálně pro fázovou modulaci).
Dále sekce šumu nabízí až dva simultánní zdroje hluku. Na výběr je více než 100 včetně přírodních zdrojů, jako například déšť a ptačí zpěv.
Filtrační sekce obsahuje osm zcela nových filtrů, z nichž každý má několik režimů. Patří mezi ně klasický nízký, vysoký a pásmový průchod, navíc hřebenový filtr a duální filtry (jeden paralelní, jeden sériový s volitelnou kombinací filtrů pro obě varianty). Netřeba dodávat, že si myslíme, že to zní fantasticky.
Mnozí se zajímali o „IFX (Insert FX)“ a „Insert Oscillator“. Podobně jako v případě FX v MASSIVE je tato sekce určena k zavedení nových prvků a polyfonního zpracování přímo do interní cesty audio signálu. Existují tři z těchto slotů pro vložení FX z nichž každý může být vyplněn různými typy zvukových efektů nebo vloženými oscilátory (sinusový puls, pulzní šířka modulující pulzní šířku nebo pilový oscilátor). Ty mohou sloužit buď jako klasické zdroje pro subtraktivní syntézu (dokonce vám umožní ignorovat wavetable oscilátory úplně), nebo budovat komplexní prostředí fázové modulace podobné DX7.
Zatímco Insert FX jsou navrženy pro vytváření speciálních efektů v rámci signálového řetězce, Unit FX jsou nástroje pro tvarování zvuku aplikované na finální předvolbu, přičemž mohou být aplikovány až tři současně. Jsou to standardní typy efektů, které byste očekávali, jako je zpoždění, reverb, zkreslení a flanger ale mají zcela nové fantasticky znějící algoritmy.
Další novinkou je audio směrovací sekce, která je jedním z nejflexibilnějších která kdy byla v synthu viděna. Můžete pouze kliknout a přetáhnout spojení mezi různými moduly, což vám umožní směrovat zvuk, například do sekce filtrů přes Vložit FX do sběrnice zpětné vazby do efektů do více než jednoho cíle najednou a mnohem více. Například směrování také umožňuje, aby jeden wavetable oscilátor fázově moduloval druhý, což nebylo možné v MASSIVE). Dokonce umožňuje wavetable modulovat sama sebe (fázová zpětná vazba) přes aux vstup.
Stejně jako v původní MASSIVE, obálky a LFOs se nacházejí ve stejné sekci, ale v MASSIVE X můžete mít až devět (první je vždy obálka, ale následujících osm může být libovolná kombinace). Toto je oblast, do které jsme přidali zcela nové funkce, jako je například přepínač LFO, který umožňuje LFO přiřadit až tři zdroje modulace k řízení morfování mezi tvary. Je dokonce možné směrovat modulátory do audio sběrnice, což umožňuje například aby Random LFO sloužil jako další zdroj šumu.
Dále přicházejí tři Performers (pro sekvencovanou automatizaci modulace) a výkonná sekce Remote Octave. Performers vám umožní nakreslit přesnou rytmickou modulaci pomocí specifických tvarů, v určitých časových intervalech. Vzdálená oktáva umožňuje živé nebo sekvenční spouštění až 12 snímků Performers (pomocí MIDI nebo kliknutí myší) a také umožňuje kopírovat, vkládat a opakovat data interpretů.
Konečně, tam jsou čtyři Trackery, umožňující příchozí MIDI datům fungovat jako přiřaditelné modulátory v MASSIVE X.
MASSIVE X LAB 2: OSCILLATOR SEKCE
V prvním MASSIVE X Lab jsme vám poskytli zevrubný přehled o nástroji. Tentokrát se vydáváme mnohem hlouběji – konkrétně na wavetable oscilátory. Jejich výkonné režimy a dílčí režimy umožňují spoustu zvukové rozmanitosti, i když používáte nejjednodušší vlnovky. To je to, co ukážeme s těmito dvěma krátkými videi. Mějte na paměti, že používají poměrně jednoduché wavetables, a nepoužívájí absolutně žádné další efekty nebo dodatečné zpracování, a nabízejí jen malý pohled na možnosti tohoto syntetizátoru.
První věc, kterou je třeba pochopit, je to, co je „režim“, a proto musíme přemýšlet o tom, co jsou to wavetables. Wavetables jsou sady – nebo tabulky – tvarů vln (v MASSIVE X je jich až 256). I když můžete začít s jednoduchou sinusovou vlnou v poloze 1, pozice 256 by mohla být radikálně odlišná. Zvuk je generován procházením / čtením zkrze tyto vlnovky a „režimy“ jsou různé způsoby, jak toho dosáhnout. Může například začínat z jiné pozice v tabulce, číst dopředu a potom zpět, přeskočit pozice nebo jejich kombinaci. Klíčovou věcí je toto: Způsob jakým oscilátor čte wavetables má podobně velký vliv na výsledek jako změna wavetable – proto jsou režimy tak důležité.
MASSIVE X obsahuje dva wavetable oscilátory. Obě nabízejí stejné možnosti a mají tři ovládací prvky typu „Saturn“. Jeden vždy řídí polohu a zobrazuje aktuální tvar vlny ve středu. Volbou ve směru hodinových ručiček a proti směru hodinových ručiček se můžete pohybovat ve vlnky – uvidíte odpovídající reakci vlny. Chování ostatních dvou ovládacích prvků se v jednotlivých režimech liší.
REŽIMY
K dispozici je deset režimů – každý z nich je výrazně odlišný, a mnoho z nich má až tři sub-režimy, což umožňuje obrovské množství zvukové variace, a to i z velmi jednoduchých wavetables. Zde je přehled různých režimů.
První režim je Standard
Pracuje jako režim Spectrum v původním MASSIVE. To hraje wavetable bez velkého rušení, a nabídne kontrolu filtru pro zmenšující se spektrální obsah, jako minimum-projít filtrem.
V režimu ohybu
Je křivka odečítání vlnových vln tvarována úpravou vlnových rychlostí odečítání podle jejich polohy. Můžete ovládat množství a tvar tohoto ohybu, a můžete nastavit ještě více pohybu nastavením směru odčítání – jděte od pulzujících a dutých až po harmonicky bohaté zvuky, které vyžadují dodatečný filtr pro zkrácení.
Zrcadlový režim
Jednoduše přehrává wavetable směrem dopředu a dozadu a je vybaven řízením ohybu založeným na režimu Bend. Řídicí prvek Ratio řídí rozsah zrcadlení a překročení určitého poměru generuje skládání tvaru vlny (kde vrcholy křivek překračují maximální prahovou hodnotu a vytvářejí záhybů směrem dovnitř), s podobnými zvukovými výsledky jako při tvrdé synchronizaci.
Další je Hardsync režim.
Jedná se o techniku používanou v syntezátorech analogového stylu, která generuje výrazně složité timbry s využitím souhry dvou různých oscilátorů. MASIVNÍ X však vytváří tento rozpoznatelný efekt bez druhého oscilátoru, a je vybaven ovládacími prvky Grain a Soft pro změkčení drsného zvuku Hardsync.
Další režim, Wrap
Je podobný Hardsync, ale je navržen tak, aby byl stabilnější. Hardsync obecně vytváří mnoho intonačních artefaktů, když je aplikovaná modulace. To může být v super, pokud je to něco po čem přímo toužíte. Režim Wrap vytváří neutrálnější výsledky a rozšiřuje užitečnost timbrů ve stylu hardsync.
Režim Formant (nebo Formant Capture)
Udělá to, co byste pravděpodobně očekávali – to vám umožní přehrát tvar vlny v různých roztečích, aniž by to ovlivnilo amplitudu frekvence formantu, čímž se vyhnete efektu „chipmunk“. Ale také vám umožňuje zavést tento efekt ručně, bez ohledu na výšku. Aby to bylo možné, jsou všechny wavetables potištěny novou vrstvou metadat, Formant Center, která umožňuje wavetable engine znát výšku původní tabulky. Samozřejmě, manipulace s formantem je skutečně zřejmá pouze tehdy, když zdrojový zvuk má komplexní formantová data, takže toto je jeden z mála režimů, ve kterých nelze sine, vidění a čtvercové vlny silně manipulovat.
Jedním z nejzajímavějších režimů je ART (Art Resonance Technology).
Používá hard-sync a některé chytré zpracování vytvořit něco velmi podobného vysoce rezonující pásmový filtr. Jeho cílem není být hyperrealistický analogový klon – namísto toho se posouvá na umělé území, na které analogové filtry nedosahují. Ovládácí prvek Body vám umožňuje zkrotit basy vysoce rezonanční zvuků aby neztrácely svou basovou energii.
Jitter mód
je velmi popisný – tento režim v podstatě přidává náhodné odchylky na konci každého cyklu a přidává určitý druh vzrušující třepotavé kvality.
Náhodný režim používá dva interní randomizers pro nastavení všeho od základní frekvence po nastavení pozice – jak si dokážete představit, to může generovat nějaké podivné zvuky a zvukové zničení.
Konečně šelma, na kterou jste všichni čekali: režim Gorilla. Vhodné pro jednoduché wavetables s minimální spektrální složitostí, jako je trojúhelník, to je vulgární a agresivní, specializující se na over-the-top zvuky.
Takže máme wavetables a módy. Ale to není konec sekce oscilátoru – ve všech režimech mohou být oba vlnovatelné oscilátory také modulovány dvěma vyhrazenými fázovými modulátory (každý se šesti možnými vlnovými průběhy) a modulátorem Aux. Modulátor Aux může vzít svůj zdroj z jiného wavetable oscilátoru (takže jeden může fázově modulovat ostatní), z Insert Oscilátory (viz první MASSIVE X Lab), nebo cokoliv jiného, co můžete poslat Aux přes audio směrovací systém.
Tato kombinace wavetables a režimů vám dává nespočet způsobů, jak vytvořit dynamické, vzrušující nové zvuky – a to před použitím jakéhokoli dalšího zpracování, směrování nebo modulace. Zůstaňte naladěni na další MASSIVE X Lab.