Native Instruments Super 8
Super 8 je nástroj inspirovaný starými polyfonními nástroji od firem jako Roland, Korg, Sequential Circuits z 80. let. Je prvním virtuálním analogovým polysynthem od produktu Pro-53 který vydala firma Native Instruments před 20 lety a který už se také hezkou řádku let neprodává.
Spouští se samostatně nebo jako plugin VST / AU / AAX v Reaktoru 6 nebo v Reaktor Player nikoli nativně a až na trochu větší vytížení procesoru to není problém.
Udělat správnou věc!
Super 8 je okamžitě intuitivní pro kohokoli, kdo měl přístup k analogovému syntetizátoru, skutečného nebo virtuálního. Je jasně navržen pro rychlé vyladění a praktickou manipulaci pomocí MIDI ovladače, protože všechny jeho ovládací prvky jsou umístěny na jedné obrazovce bez nabídek nebo sekundárních panelů, které by se ztratily.
Jedná se o nástroj s dvěma oscilátory a symbol „8“ označuje maximální počet simultánních hlasů, které může produkovat, včetně hlasů v režimu ununing a stereo šíření unisono. Ve skutečnosti, když je Unison vypnutý, maximální polyfonie je šest hlasů, a když Unison překročí pět hlasů, syntetizátor se automaticky přepne do mono režimu. NI mohl polyfonii zvýšit na 16, 32 nebo cokoli jiného, ale oceňujeme záměr udržet celou záležitost „klasickou“ a ve velkém stylu.
Každý ze dvou oscilátorů vydává směs čtyř tvarů vln – sinusový, trojúhelníkový / pilový, pulsní / čtvercový a výběr sub nebo bílého šumu – jehož úrovně jsou nastaveny pomocí čtyř červených (Osc 1) a modrých (Osc 2) posuvníků. Toto volné míchání vln bylo určující součástí původního polysyntetického zvuku, umožňujícího vyvolat složité analogové vlny, a zde funguje jak má.
VŠECHNY VĚCI V MODULACI
Modulační systém Super 8 přesahují předdefinované ovládací prvky hlavního panelu se schopností přiřadit k jakémukoli ovládání až dva zdroje modulace (kromě efektů), doplněný vstupem „Sidechain“ pro modulaci hloubky modulace pomocí sekundárního modulátoru. Phew! Seznam zdrojů a vedlejších řetězců zahrnuje Modwheel a (Komplete Kontrol) touchstrip, Velocity a Aftertouch, Keytracking, ADSR Amp and Filter obálky, Pitch Mod a dvě LFO (Mod 1 a 2). LFO mohou běžet až do 100 Hz nesynchronizované nebo synchronizované 32/1 až 1/96, volně spuštěné nebo obnovené, v mono nebo polyfonickém režimu a stejně jako oscilátory mohou kombinovat čtyři průběhy (trojúhelník, pila, čtverec a S + H).
Modulace se nastavují kliknutím na horní lištu v sekci Modulace, výběrem cílového parametru, přiřazením zdrojů a postranních řetězců ve čtyřech nabídkách a jejich vytočením. To je v pořádku, ale bez modulační matice je jediný způsob přístupu k modu směrování pro daný ovládací prvek poté je znovu jej vybrat pomocí stejného procesu dvojitého kliknutí, což je trochu zdlouhavé.
Každá modulace je vizuálně reprezentována animovanými ikonami tvaru vlny oscilátoru a značkami, které ukazují jejich modulované polohy.
Každý tvar vlny lze upravit pomocí ovládání tvaru. Pro sinus to představuje druhou sinusovou vlnu oktávu nad hlavní; pila morfuje od trojúhelníku (zcela proti směru hodinových ručiček) přes pilu (uprostřed), poté aplikuje modulaci šířky pulsu na pilu (ve směru hodinových ručiček od středu); a puls a sub (druhý také puls, oktáva dolů), není překvapením, že se moduluje šířka pulsu. Ovládací prvky Shape jsou předem přiřazeny pro modulaci jedním ze dvou zabudovaných LFO nebo filtrační obálkou, ale jsou k dispozici také jako obecné cíle mod – viz Všechny modulace.
Oscilátory mají rozsah +/- čtyři oktávy a 50 centů, a Osc 2 může mít deaktivaci keytrackingu, a poté se jeho frekvence nastaví v Hz. Výstupní směs je nastavena pomocí knoflíku Mix, Osc 2 je synchronní s Osc 1 a Osc 1 může mít frekvenci modulovanou Osc 2 pro FM efekty. K dispozici je také modulátor intonace, který přepíná mezi LFO (běží až do 30 Hz, s proměnlivým zeslabováním) a dvoustupňovou obálkou a je aplikován na každý oscilátor samostatně.
Bez kompromisů
Rezonanční filtr Super 8 nabízí režimy dolní propusti, pásmové propusti a horní propusti a lze je ovládat pro další skus. Pohyb mezní frekvence je přímo přiřaditelný rychlosti, rozteč not, vyhrazené ADSR obálce, buď ze dvou LFO syntezátorů, nebo Osc 2. Ten ovšem samozřejmě představuje potenciál pro modulaci audio-rychlosti, což je definitivní požehnání, pokud jde o FX a perkuse. Filtr je ostrý, citlivý a zní skvěle; a protože vývojový brief musí být diktován, schopen se samovolně kmitat – tj. s rozkročenou rezonancí, může generovat svůj vlastní hratelný výstup „pískání“. Sci-fi!
Sekce efektů je jedním z bodů, ve kterých NI mohla být v jejich nostalgické atmosvéře příliš striktní. Získáte výběr ze tří modulů – sbor, Flanger nebo Delay – plus reverb s algoritmy „Small“, „Large“ a „Galactic“. Můžete použít pouze jednu najednou. Je snadné to vyřešit pomocí dalších efekt pluginů, ale vzhledem k tomu, že zjevně neexistuje žádný technický důvod pro takovou vynucenou modalitu.
Super 8
V těchto dnech překonávání ‚powerynths‘ s jejich nekonečnými obrazovkami a ovládacími prvky, mysl-měnící, hyper-reálné zvuky, je docela úžasné si uvědomit, že Super 8 je relativně základní sada funkcí, která jednou byla vnímána jako to nejlepší . Tato jednoduchost je však ta hlavní část přitažlivosti: jedná se o čistou syntézu „co vidíte, je to, co slyšíte“, a to bez architektonického rozptylování od míchání, ukládání hlasu, modulace a filtrování analogové křivky ve snaze o masivní basy, lesklé polštáře zvuku, intenzivní prominentní zvuky, malebné klávesové zvuky, chromované bicí nástroje a všechny ostatní kvintesenciální monofonní a polyfonní elektronické tóny.
Co se týče zvuku nicméně, Super 8 tak nějak přidává na hmotě, produkuje takový druh síly vyžadovaný moderní produkcí, aniž by ztratil podstatu syntezátorů 20. století od kterých se učí. Tato modernizace se bohužel nerozšiřuje na efekty a to je trochu frustrují; a nejsme ani příznivci systému výběru modulace.
Celkově vzato, osvěžující skromný návrh jednoho z nejambicióznějších monolitických hráčů v oboru, realizovaný pouze s malými nedostatky a za velmi slušnou cenu.
originál článku: https://www.musicradar.com/reviews/native-instruments-super-8